TEMEL HUKUK
ü toplum düzen kuralları
• Din kuralları
• Örf ve Adet kuralları
• Görenek kuralları
• Hukuk kuralları
ü Hukuk; bireyin bireyle, bireyin devlet ve malla olan ilişkilerini
düzenleyen kurallar bütünüdür
·
Pozitif / İdeal hukuk; Bir ülkede fiilen
uygulanan bütün hukuk kurallarıdır. olması arzulanan doğal hukukun adıdır ki
daha çok felsefik bir manayı ifade eder. Örneğin; herkes evinin önünü temiz
tutsa
·
Maddi / Şekli hukuk; Maddi Hukuk; doğrudan doğruya toplumsal
düzeni sağlayıp insan ilişkilerinde meydana gelen
sorunları çözmeye yönelik hükümler içeren hukuk’dur.
ü Normlar hiyeraşisine göre alt basamakta yer alan norm geçerliliğini üst
basamakta bulunandan alır ve ona uygun olmak zorundadır.
·
Anayasa
·
Yasa
·
yasa hükmünde kararname
·
Tüzük
·
Yönetmelik
·
Genelge
ü Anayasa
·
Anayasa devletin şeklini, yapısınıorganlarının
görev ve yetkilerini, bunların birbiriyle olan ilişkilerini, kişilerinin temel
hakkı ve özgürlüklerini düzenleyen temel hukuktur. 2709 sayılı 1982 Anayasamızın
dayandığı beş temelilke vardır.
• Milli devlet ilkesi
• Demokratik ilkesi
• Laik devlet ilkesi
• Sosyal devlet ilkesi
• Hukuk devleti ilkesidir.
·
Klasik manada devletin üç görevi olup,
bunları karşılayan birbirindenbağımsız fakat koordineli çalışan üç organı
mevcuttur. “Kuvvetler ayrılığına”göre çalışan ve “3 Y kuralı” olarak anılan bu
organlar sırasıyla; yasama,yürütme ve yargıdır.
ü Yasa
·
Yürütme organınca (siyasal iktidar ya da
bakanlar kurulu) hazırlananhukuksal nitelikli tasarımların ki buna “yasa
tasarısı” denir ilgili komisyondagörüşülüp benimsemesinden sonra, Meclis Genel
Kurulunda maddeler
itibariyle tartışılıp kabulü ve Cumhurbaşkanı
tarafından imzalanıp Resmi Gazete de yayımlanma süreçlerini tamamlayan
düzenlemedir kanun.
·
Eğer ilgili tasarımlar, Bakanlar Kurulunca
değil de halk temsilcileri(milletvekilleri) tarafından hazırlanırsa, o zaman
“yasa teklifi” veya “yasaönerisi” adını alırlar.
ü KHK
·
Bu hem bir yasa hem de kararnamedir.
Yasadır çünkü daha evvel çıkarılan bir yasayla konusu süresi mahiyeti ve
uygulanacağı alan belirtilmek kaydıyla hükümete böyle bir düzenleme yapma
yetkisi verilmektedir. Ya da meydana gelen fevkalade bir durum (deprem,
ayaklanma, salgın hastalık vb. ) nedeniyle siyasal iktidar o fevkalade
durumları gerektirdiği ve acil önlemleri alarak uygulamaya koymakta ve fakat
yasama meclisini 24 saat zarfında toplantıya çağırarak aldığı önlemleri
TBMM’nin iradesine sunmaktadır. Meclis kabulveya ret eder.
·
Cumhurbaşkanı tarafından imzalanır ve Resmi
Gazete’de yayınlanırlar. Bunlar yayınladıkları
gün yürürlüğe girerler.
·
Anayasa ile uyumlu olmak zorundadırlar.
Bunların denetimi anayasamahkemesince yapılır.
·
olağanüstü ve sıkıyönetim hallerinde
CumhurbaşkanlığınınBaşkanlığında toplanarak çıkarılan yasa hükmündeki
kararnameler hakkındaanayasa aykırılı iddiasıyla anayasa mahkemesinde iptal
davası açılamaz.
·
İptaldavasını Cumhurbaşkanı ana muhalefet
partisi ile TBMM’deki mevcutmilletvekilleri 1/5i açabilir.
ü Tüzük
·
Bakanlar kurulu yasalarınuygulamasını
göstermek ya dakanunla emredilen işleri belirtmek
üzere kanuna aykırı olmamak ve Danıştay’ın
incelemesinden geçirilmek koşuluyla tüzükler
çıkarabilir.
·
Bir hükümet tasarrufuolan tüzük
Cumhurbaşkanıncaimzalanır ve Resmi Gazete yayınlanır
ü Yönetmelik
·
Başbakanlık bakanlıklar vediğer kamu tüzel
kişileri tarafındangörev alanlarıyla ilgili kanunların ve
tüzüklerin uygulamasını sağlamak maksadıyla
çıkarılan hukuksal
düzenlemelerdir
ü tebliğ
hukuksal durumları ilgili kimselere duyuru
üzere üst makamlarca yazılan açıklamalardır.
ü Genelge
Genelge, üst yönetim birimlerince özellikle
yasal düzenlemelerin nasıl yorumlanması ve uygulanması gerektiği hususlarında
alt yönetim kademelerine ve bütün ilgilere gönderilen ayrıntılı düzenlemelerdir.
ü Yönerge
Herhangi bir konuda takipedilecek yol ve yöntem
için üst makamlardakiler tarafından astlara verilen buyruğa (yönerge) denir.
Bazen bu hukuksal kavram “talimat” ya da “direktif” olarak adlandırılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder