KALDIRMA ARAÇLARINDA
İSG
ü Kaldırma Ve İletme Makinelerinin Sınıflandırılması
·
vinçler (kule vinçler, mobil vinçler, oklu,
raylı, köprülü,ayaklı köprülü, tek raylı ve seyyar vinçler, gırgırvinçler, caraskallar
)
·
platformu kaldırıcı arabalar (forklif),
·
palangalar (elektrikli, pnömatik, hidrolik,
zincirli,halatlı),
·
asansörler
ü Tamburlar
·
tamburlarının yanları flaşlı olmalıdır.
Flaş genişliğisarılan halatın çapının 2,5 katı olmalı, halat
fırlamalarını önleyecek şekilde
yapılmalıdır
·
Halatın ucu tambura iyi bağlanmış olmalı,
yük tutmaelemanı en alt seviyede bulunduğu zaman, yivli
tambur üzerinde en az iki sarım halat
kalmalıdır
ü Zincirler
·
Zincir baklalarındaki aşınma
baklakalınlığının dörtte birini geçmişse zincirkullanılmamalıdır
·
Baklalardaki boyuna uzama %5’ igeçmişse
zincir kullanılmamalıdır.
·
En ağır yük için,kaldırma ve bağlama
(sapan) zincirlerinin vekancalarının güvenlik kat sayısı en az 5 olacaktır.
·
Çelik halatların güvenlik kat sayısı 6 dan
aşağı olmayacak vehalatların ek yerleri,halkaları,başlık ve bağlantıları
halatların kaldıracağı enağır yüke dayanıklı olacaktır
·
6 bükümlü çelik halatların 50 santimetre
veya özel çelik halatların1 metre boyunca dayanımlarını,aşağıda gösterilen miktarlardakaybetmiş
olanları kullanılmayacaktır.
Ø 7 telli çelik halatlarda % 12,
Ø 19 telli çelik halatlarda % 20,
Ø 37 telli çelik halatlarda % 25,
Ø 61 telli çelik halatlarda % 25,
Ø Seal özel çelik halatlarda % 12,
Ø Üçgen bükümlü özel çelik halatlarda% 15,
Ø özel çelik halatlarda % 20.
·
Çelik halatların bağlantı kısımlarında
tellerin aşınması,kopmasıve bağlantının gevşemesi gibi hallerde,halatın 1-3
metresi,uygun şekildekesilecek ve halatın başları,yeniden uygun şekilde
bağlanacaktır.
·
Kaldırma veya çekme işlerinde kullanılan ip
halatlar,iyi cinskenevirden veya benzeri elyaftan yapılacak ve bunların
kopmayakarşı,güvenlik kat sayıları en az 3 olacaktır.
ü Kaldırma araçlarının kancalarınıngüvenlik kat sayısı (taşıma
gücü),taşıyacakları yükünen az; el ile çalıştırılanlarda 3 katına,mekanik olarakçalışanlarda
4 katına ve erimiş maden veya yakıcıveya aşındırıcı (korozif) maddeler gibi
tehlikeli yükleri taşıyanlarda ise, 5 katına eşit olacaktır.
ü Ray üstünde çalışan vinçlerde,vinç kabinine ve vinç köprügeçitlerine
çıkmayı sağlayan sabit merdivenlerle vinç köprülerin her ikitarafında ve köprü
boyunca en az 45 santimetre genişliğinde geçit veyasahanlıklar bulunacaktır
ü Vinç arabalarının geçit ve sahanlıkları ile bunların altına veüstüne
rastlayacak sabit tesisler arasında 180 santimetreden az
açıklıkbırakılmayacaktır.
ü 5 ton veya daha fazla yük
kaldıran raylı vinçlerde,2 elektriklifren veya bir elektrikli ve bir mekanik
fren bulundurulacaktır
ü Halatlar
§ Kaldırma araç ve makinelerinde kaldırma ve bağlama (sapan) elemanıolarak
muhtelif cins halatlar kullanılmaktadır. Başlıcaları; Kendir halat,naylon
halat, fiber halat, cam halat, demir halat, çelik çekme halatları vetel
halatlarıdır
·
tel-çelik halatlar Belirli periyotlarla
uygun yağ ileyağlanmalıdır.Kaynak alev ve ısılarına maruz
bırakılmamalıdır.Güvenlik kat sayısı en az
6 olmalıdır.
ü Tel halatların
muayenesi:
·
Hareketli halatlarda,bir halat sarımında
rasgele dağılmış 6 ve daha fazla kırıktel varsa veya 1 kordonda 3 ve daha fazla
kırık tel varsa,
·
Askı veya duran halatlarda,bir halat sarımında
3 veya daha fazla kırık telvarsa,
·
Bir bağlantının yakınında 1 veya daha fazla
kırık tel varsa,
·
Hareketli halatlarda,kordonlar arasındaki
çubuklarda herhangi bir kırıkbelirtisi varsa halat değiştirilmelidir.
ü Bir halatın çapı,aşağıdaki değerlerin altına indiyse,halat
değiştirilmelidir.
·
19 mm’ye kadar çaplı halatlarda 1mm.,
·
22-28 mm arasında çaplı halatlarda 1,5 mm
·
32-38 mm arasında çaplı halatlarda 2mm.
ü Vinçler ve krenler
·
Kaldırma makineleri çalışmaya başlamadan
önce operatörleri tarafından kontrol edilmeli, çelikhalatlar, zincirler,
kancalar, sapanlar, kasnaklar, frenler ve otomatikdurdurucular, yetkili bir
teknik eleman tarafından her üç aydabirbütünüyle kontrol edilerek,
periyodik kontrol raporu düzenlenmelidir.
·
Yüksek gerilim harları yakınındaçalışmak gerekiyorsa,
gerilim ile enaz 3048 cm.lik uzaklık olmalıdır.
·
Operatör vincini terk ediyorsa stopetmeli,
·
vinci istenen değerlerarasında çalışmıyorsa
makinasınıderhal durdurmalıdır.
·
Normalin üzerinde bir yükkaldırılıyorsa yük
3-5 cmkaldırıldıktan sonra frenler testedilmelidir
ü Transportörlerde
Güvenlik
·
Yüksekte bulunan konveyörlerin kenarlarında
yürüyüş platformlarıolacaktır.
·
Üzerlerinden geçilmesi için geçit
platfomları yapılacaktır.
·
Altlarına saç veya tel kafes koruyucular
yapılacaktır.
·
Uzun mesafeli konveyörlerde ikaz sistemi
olacaktır.
·
Güvenlik teli-Güvenlik stopları olacaktır
·
Eğimli konveyörlerde enerji kesilmesi
halinde ters hareketi önleyicimekanik bir tertibat bulunacak
·
Kaldırma makinaları,kabul edilen en ağır
yükünen az 1.5 katını,etkili ve güvenli bir şekildekaldıracak ve askıda
tutabilecek güçte olacakve bunların bu yüke dayanıklı ve yeterli yükfrenleri
bulunacaktır.
Pnömatiktransportörlere, taşıyacakları, malzemeler
el ileverildiği ve besleme ağzının çapı 30 santimetre veya daha büyük olduğuhallerde,
bu ağızlara, kanallardan en az 1 metre uzakta uygun hunileryapılacaktır
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder