26 Nisan 2013 Cuma


BAKIM VE ONARIM İŞLERİNDE İSG

ü  499İşyerinde çalışanlar; bina veya bina kısmında, inşaatta, makineda, tesisatta, alette ve edevatta göreceği noksan veya tehlikeli durumu, amirine veya bakım ve onarım işleriyle görevli olanlara hemen bildirecek ve işveren de bu kusurları en kısa zamanda ve uygun şekilde giderecektir.

ü  500Bakım ve onarım işlerinin yapılabilmesi için, koruyucu tertibatın kaldırılması gerektiği hallerde, bunlar makine durdurulduktan ve onarım işlerinden sorumlu olanlardan izin alındıktan sonra kaldırılacak ve onarım işlerinden sorumlu kişi, onarılan makine, cihaz veya tesisatın çalışmasına izin vermeden önce, koruyucu tertibatın uygun şekilde tekrar yerlerine konulup konulmadığını kontrol edecektir l

ü  Madde 501Bakım ve onarım işlerinde, uygun ve yeterli bir aydınlatma sağlanacak ve gerektiğinde özel aydınlatma yapılacak, bakım ve onarım işleriyle görevli işçilere, alev geçirmez el lambaları verilecektir

ü  Madde 502Bakım ve onarım işleri ile görevlendirilenlere, yapılacak işlerin gerektiği bütün aletleri alabilecek büyüklükte ve işyerindeki platform veya diğer yüksek yerlere tehlikesizce çekebilecek takım çantaları veya kutuları verilecek, bakım ve onarım işlerinde kullanılan büyük aletlerin taşınması için, özel el arabaları bulundurulacaktır.

ü  Madde 506Hendek, çukur ve diğer kazı işlerinin yapıldığı yerlere, uygun şekilde payandalar ve korkuluklar yapılacak ve buralara, geceleri ışıklı uyarma levhaları konulacaktır.

ü  Madde 507Sürekli olarak transmisyonla çalışılan işyerlerinde, bakım ve onarım sırasında boşa alınan kayışlar, sabit kancalara veya uygun diğer tertibata takılacaktır.

ü  Madde 508Basınçlı kazanlar ve kaplar, basınç altında iken onarılmayacaktır.

ü  Madde 511Onarılacak depo veya tanklar, başka depo veya tanklarla bağlantılı bulunduklarında, bağlantı borularının vanaları, güvenli bir şekilde kapatılacak veya bu borular sökülerek bağlantı ağızları, kör tapa veya kapaklarla kapanacaktır

ü  Madde 513Tehlikeli sıvıların bulunduğu tank ve depolar, en geç yılda bir defa kontrol edilecek ve onarımda bunlar tamamen boşaltılacak, bağlantı boruları sökülecek veya uygun kör tapalarla tıkanacak veya vanaları kapatılacaktır

ü  Madde 519Parlayıcı veya patlayıcı maddeler taşınmış olan kaplara, üzerinde kaynak veya oksijenle kesme işi yapılmadan önce, bunlar buharla veya diğer bir usul ile temizlenecek, zararlı veya tehlikeli gazların, kap içinde kalıp kalmadığı kontrol edilecek ve kaplar, karbondioksit veya azot veya asal gazlar veya benzerleri ile doldurulacak, oksijenle kesme işleri yapıldığı sürece bu gazlardan biri, yavaş yavaş verilecektir.

ü  Madde 521Korkuluklu platformlarla çalışılmasıimkanı sağlanamayan ve 4 metreden fazla yüksekliği bulunan binaların dış kısımlarında, çatılarında ve benzeri yüksek yerlerde, bakım veya onarım işleriyle her türlü bina sökme ve yıkma işlerinde gerekli güvenlik tedbirleri alınacak ve çalışan işçilere, uygun baret, emniyet kemerleri ve bağlama ipleri gibi kişisel korunma araçları verilecek ve işçiler bunları kullanacaklardır.

ü  Rutubetli ve iletken ortamlarda düşük gerilimli (24 volt) aydınlatma cihazları kullanılmalıdır.

ü  İçinde parlayıcı patlayıcı maddelerin bulunduğu kapların kaynakla tamir ve bakımının  yapılacağı durumlarda bu depolar tamamen temizlenmelidir.

Buharla temizlenip içine su doldurulduktan (azot veya karbondioksit gibi asal gazlar ile veya benzeri ile doldurulacaksa ) sonra yetkili teknik eleman nezaretinde en usta kişilere bu kaynak işleri yaptırılmalıdır.

Bu depolar buharla yıkanabilecek ve içine su doldurulacak durumda değilse; özel olarak temizlenecek, raspalanacak,24 saat su verilmek suretiyle karıştırılacak, en az iki saat havalandırılacak

ü  Yatay bıçak merdaneli planya (kalınlık) tezgahlarında tabla ile bıçak merdanesi (frezesi) arasındaki boşluk en fazla 3 mm olmalıdır

ü  Şerit testere ve bıçkı makinaları testerelerin bağlantıları en az ayda bir periyodik olarak kontrol edilmelidir

 

ü  Aspirasyon tesisatının en az 3 ayda bir periyodik olarak genel kontrol ile temizliği yapılmalıdır

ü  Asit ileten borular

I-duvarda ankastre olmamalı

II-tabanda gömülü olmalı

III-duvar üstüne döşenmeli

ü  İçme suyu boru donanımı temel rengi yeşildir

ü  Buhar boru donanımı temel rengi kırmızıdır.

AĞIR VE TEHLİKELİ İŞLER


AĞIR VE TEHLİKELİ İŞLER

ü  Ağır ve Tehlikeli İşler Yönetmeliği, hangi işlerin ağır ve tehlikeliişlerden sayılacağına, kadınlarla  16 yaşını doldurmuş fakat 18 yaşını bitirmemiş genç işçilerin hangi çeşit ağır ve tehlikeli işlerde  çalıştırılabileceklerine ilişkin hükümleri belirler.

ü  Ancak; ihtisas ve meslek öğrenimi veren okulları bitirip bu işi meslek edinmiş Kadınlar  ihtisas ve mesleklerine uygun ağır ve tehlikeli işlerde çalıştırılabilir.

ü  İhtisas ve meslek öğrenimi veren okulları bitirip bu konudaki işi meslek edinmiş 16yaşını doldurmuş genç işçiler ise, sağlığı,güvenliği ve ahlâkının tam olarakgüvenceye alınması şartıyla ihtisas ve mesleklerine uygun ağır ve tehlikeli işlerde çalıştırılabilir.

ü  Çocuk ve Genç İşçilerin Çalıştırılma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikhükümleri

·         Genç işçiler en fazla günde sekiz ve haftada kırk saat çalıştırılabilir.

·         Genç işçilerin hafta tatili izinleri kesintisiz kırk saatten az olamaz.Ayrıca hafta tatili ücreti bir iş karşılığı olmaksızın ödenir.

·         Genç işçiler, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalıştırılamazlar.Ayrıca bu günlere ilişkin ücretler bir iş karşılığı olmaksızın ödenir.

·         Genç işçilere verilecek yıllık ücretli izin süresi 20 günden az olamaz. Yıllık ücretli iznin kesintisiz kullandırılması esastır.

ü  Sağlık raporu alınmamış herhangi bir işçinin ağır ve tehlikeli işlerde çalıştırılması  yasaktır. İşin devamı süresince de bu işlerde çalıştırılmalarında bir sakınca olmadığının 16 yaşını doldurmuş fakat 18 yaşını  bitirmemiş genç işçiler için en az 6 ayda bir, diğerleri için de en az yılda bir defa hekim raporu ile tespiti

zorunludur Bu raporlar işyeri hekimi, işyeri sağlık ve güvenlik birimi, ortak sağlık ve güvenlik birimi, işçi sağlığı dispanserleri, bunların bulunmadığı yerlerde sırasıyla en yakın Sosyal Sigortalar Kurumu, Sağlık Ocağı veya aile

hekimi, Hükümet veya belediye hekimleri tarafından verilir

 

ü  Kadın ve genç işçinin çalışmasının hiçbir şekilde söz konusu olmadığı işler;

Arama ve Sondaj İşleri

Metalurji Sanayi ile İlgili İşler

Yapı İşleri

Enerji Üretimi, Nakli ve Dağıtımı İle İlgili İşler

Ardiye ve Antrepoculuk

Haberleşme

ACİL DURUM PLANLARI


ACİL DURUM PLANLARI

ü  Büyük tehlikeli  kuruluşların acil durum planları işyerine ve civarına ait acil durum işlemlerini  kapsamalıdır.

ü  İşyeri acil durum planı işletme yönetimi tarafından hazırlanmalı ve büyük kazaların olası sonuçlarına ilişkin tahminleri içermelidir

ü  İşletme yönetimi bir kaza yada acil durum başlangıcında ilgili işçileri ve işyeri dışındaki personeli hemen haberdar etme olanaklarını sağlamalıdır

ü  Gürültü düzeyi yüksek olan yerlerde işletme yönetimi işçileri uyarma için görsel alarm işaretleri sağlamalıdır

ü  İşletme yönetimi acil durum planının düzenli olarak denenmesini (ACİL DURUM TATBİKATI) sağlamalıdır.

ü  Acil Durum Ekipleri

Ø  Yangın ekibi,

Ø  İlk yardım ekibi,

Ø  Güvenlik ekibi,

Ø  Bakım ekibi,

Ø  Sızıntı kontrol ekibi,

Ø  Refakat etmekle görevli ekip

ü  ACİL DURUM PLANLAMASININ AŞAMALARI

1. Aşama: Planlama için bir ekibin oluşturulması

2. Aşama: Mevcut ve olası risklerin analizi

3. Aşama: Planın hazırlanması

4. Aşama: Planın yürürlüğe konulması

ü  Durum değerlendirme, kaynak değerlendirme ve  dökümantasyon  Olay Komuta Sisteminde PLANLAMA  bölümünün görevidir.

ü  Acil müdahalenin oluşumuna müteakip toplanma yerine gelmeyen personelin isimlerini ve/veya birimiyle ilgili ilk maddi hasar bilgilerini “Acil Durum Yetkilisine” iletecek ve kurtarma ekiplerinin yönlendirilmesini sağlayacak olan Acil Tahliye Ekibi Ön Test Ekibidir.

10 Nisan 2013 Çarşamba

RİSK ANALİZİNİN YAPILMASI

1. İş Kazalarının oluşumu ve ana nedenleri
2. Endüstriyel kaza örnekleri (fotoğraf ve film)
3. İşverenlerin ve Çalışanların hukuki sorumlulukları
4. Quiz (ön değerlendirme testi)
5. Risk Analizinin önemi ve Temel adımlar, Dokümanın hazırlanması ve format
6. Çalışma Gruplarının oluşturulması, Ana Faaliyetlerin tespiti ve bunların içinde yer alan tüm Kritik
/ Tehlikeli çalışmaların belirlenmesi
7. Tanımlar; Tehlike, Tehdit, Kaza, Sonuç, Proaktif ve Reaktif süreçler
8. “Bow-Tie” diyagramı, “Tehlike Listesi”nin hazırlanması, “Risk Matrisi”nin oluşturulması,
Formların Dizaynı
9. Önleyici ve düzeltici tedbirler, Risk kabul kriteri
10. Tehlike’ye göre Kaza ve Sonuçların, Risk Matrisi üzerinde değerlendirilmesi
11. Kazaların oluşumunda Tehditlerin önemi ve kazaya bağlı olarak Tehditlerin belirlenmesi
12. Tehditlerin ve olası sonuç gelişmelerinin Proaktif ve Reaktif bariyerlerle kontrol altına alınması
13. Risk yönetiminde “Makul Seviyede Uygulanabilirlik (A.L.A.R.P. = Yeterli Proaktif Bariyer sayısının
tespiti)”
14. Bir Önleyici (Proaktif) Bariyerin Etkinliğinin denetlenmesi,
15. Düzeltici Faaliyetlerde önceliklerin belirlenmesi (hangi aksiyon daha önemlidir ?)
16. Aksiyon Planları ile çalışmanın Yönetime sunulması, Bütçeleme
17. Çalışmanın onaylanması ve Aksiyonların takibi
18. Risk Analizi uygulamasına yönelik “Grup Çalışması”
19. Sağlık Risk Analizlerinde kullanılacak yöntemler ve örnek çalışma

8 Nisan 2013 Pazartesi

Risk Management Nedir

  • Risk göstergesi izleme — temel riskler ve denetimler için performans göstergeleri oluşturmanıza ve bunları izlemenize olanak sağlar.
  • Tek veri havuzu — varlıklar, süreçler, riskler, denetimler, testler ve sonuçlar da içinde olmak üzere risk belgeleri için merkezi bir kaynak sağlar.
  • İş zekası ve karar destek — kuruluş genelinde risk durumlarına ilişkin kavrayış sağlamak üzere gösterge panoları, grafikler ve çok boyutlu raporlama olanakları sunar.
  • İş kayıplarını izleme — risk yöneticilerinin iş kaybı olaylarını ve neredeyse kayba yol açan olayları izlemelerine, tutarları kaydetmelerine ve gerçek nedenleri ve sahiplikleri belirlemelerine olanak sağlar.
  • Senaryo analizi — temel senaryoları belirleyerek ve bunların etkilerini değerlendirerek risk değerlendirme süreçlerini tamamlar.

  • Risk göstergesi izleme
    Tek veri havuzu
    İş zekası ve karar destek
    İş kayıplarını izleme
    Senaryo analizi

    31 Ocak 2013 Perşembe

    İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV, YETKİ, SORUMLULUK VE

    31 Ocak 2013  PERŞEMBE
    Resmî Gazete
    Sayı : 28545
    YÖNETMELİK
    Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığından:
    İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV, YETKİ, SORUMLULUK VE
    EĞİTİMLERİ HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK
    YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
    MADDE 1 – 29/12/2012 tarihli ve 28512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İş Güvenliği Uzmanlarının Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmeliğin 34 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının son cümlesinde geçen  “belgesi” ifadesi “belgesinin geçerliliği askıya alınan veya” ifadesi şeklinde değiştirilmiştir.
    MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
    Belirli süre hizmeti olanların çalışma yetkisi
    GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Üç yıllık mesleki tecrübe ve (C) veya (B) sınıfı iş güvenliği uzmanlığı belgesine sahip iş güvenliği uzmanları; sektörel düzenleme kapsamında kendi meslek dallarına uygun işlerin yapıldığı işyeriyle sınırlı olmak üzere, bütün tehlike sınıflarındaki işyerlerinde görevlendirilebilirler. Bu hüküm, maddenin yürürlüğe giriş tarihinden itibaren yedi yıl geçerlidir.  Bu süre içinde işyerinin tehlike sınıfına uygun belge almayan veya alamayan iş güvenliği uzmanları için söz konusu görevlendirmeler kazanılmış hak sayılmaz.
    (2) Bu madde ile yapılan düzenleme kapsamında, işyerinde yapılan asıl iş esas alınmak üzere iş güvenliği uzmanlarının meslek dalı ile işyeri tehlike sınıfının ilgisi NACE Rev. 2 Altılı Ekonomik Faaliyet Sınıflaması dikkate alınarak Bakanlıkça belirlenir.
    (3) Bu madde kapsamında görev yapmak isteyenler, üç yıl içinde müracaat etme hakkına sahiptirler. Bu kişiler, Sosyal Güvenlik Kurumundan alınan ve en az üç yıl süreyle ikinci fıkrada belirlenen işyerlerinde çalıştıklarına dair en az 750 günlük prim ödeme kayıtlarını gösteren hizmet dökümüyle birlikte yapacakları sözleşmeleri Genel Müdürlüğe bildirirler. Bu kapsamda görevlendirilenler bu maddenin yürürlüğü süresince haklarını kullanabilirler.”
    MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin EK-2’sinde yer alan Yıllık Değerlendirme Raporundaki “işçi sayısı” ifadesi “çalışan sayısı”  olarak değiştirilmiştir.
    MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin EK-9’unda yer alan İş Güvenliği Uzmanlığı Eğitim Kurumları için İhtar Tablosunda 12 nci sırada yer alan “15 gün” ifadesi  “30 gün” olarak değiştirilmiştir.
    MADDE 5 – Bu Yönetmeliğin ikinci maddesi yayımı tarihinden iki ay sonra, diğer maddeleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
    MADDE 6 – Bu Yönetmelik hükümlerini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı yürütür.

    Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
    Tarihi
    Sayısı
    29/12/2012
    28512

    İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİNDE

    31 Ocak 2013  PERŞEMBE
    Resmî Gazete
    Sayı : 28545
    YÖNETMELİK
    Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığından:
    İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİNDE
    DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
    MADDE 1 – 29/12/2012 tarihli ve 28512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliğinin 10 uncu maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
    “(4) Sağlık Bakanlığından ruhsatlı sağlık hizmeti sunucusu olan işyerlerinde kurulacak İSGB’lerde ilk yardım ve acil müdahale odası şartı ve EK-1’de belirtilen araç ve gereçler ile ulaşım amaçlı araç bulundurulması zorunluluğu aranmaz.”
    MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin beşinci fıkrasının birinci ve ikinci cümleleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve dokuzuncu fıkrasının birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
    OSGB’ler kuruldukları il ve sınır komşusu illerde hizmet sunmaya yetkilidir. Sınır illerin dışında hizmet verilebilmesi için, bu Yönetmelikte belirtilen şartları sağlayarak o illerde şube açılması zorunludur.”
    “Ancak, tapu kütüğüne mesken olarak kayıtlı binalarda yer alan bölümlerin tamamının yetkili idarelerce işyeri olarak ruhsatlandırılmış olması şartıyla bu bölümlerde OSGB kurulabilir.”
    MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
    “(7) Bakanlıkça yetkilendirilen toplum sağlığı merkezleri işyeri hekimliği ve diğer sağlık personeli hizmetlerini 12 nci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen şartları iş güvenliği uzmanı odası hariç yerine getirmeleri durumunda sunabilirler. İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini vermek istedikleri takdirde 12 nci ve 16 ncı maddelerde belirtilen şartları yerine getirirler. Toplum sağlığı merkezlerinin yetkilendirilme ve denetimine ilişkin usul ve esaslar Sağlık Bakanlığı ve Bakanlığın birlikte hazırlayacakları genelge ile belirlenir.”
    MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
    Mevcut OSGB’lerin durumu
    GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Mevcut OSGB’lerin onaylanmış yerleşim planında değişiklik olması halinde, fiziki şartların bu Yönetmelik hükümlerine uygun olması şartı aranır.
    (2) Mevcut OSGB’ler bu Yönetmeliğin yayımlanmasından itibaren altı ay içerisinde EK-8’deki örneğine uygun tabelayı, OSGB’nin bulunduğu binanın girişine veya OSGB’nin girişine asarlar. Bu yükümlülüğü süresinde yerine getirmeyen OSGB’lerin belgesi doğrudan iptal edilir.”
    MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin EK-7’sinde yer alan “Ortak Sağlık ve Güvenlik Birimleri ve Sorumlu Müdürler İçin İhtar Tablosu” nun altıncı sırasında yer alan “15 iş günü” ifadesi “30 iş günü” şeklinde değiştirilmiştir.
    MADDE 6 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
    MADDE 7 – Bu Yönetmelik hükümlerini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı yürütür.

    Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
    Tarihi
    Sayısı
    29/12/2012
    28512