26 Nisan 2013 Cuma

AĞIR VE TEHLİKELİ İŞLER


AĞIR VE TEHLİKELİ İŞLER

ü  Ağır ve Tehlikeli İşler Yönetmeliği, hangi işlerin ağır ve tehlikeliişlerden sayılacağına, kadınlarla  16 yaşını doldurmuş fakat 18 yaşını bitirmemiş genç işçilerin hangi çeşit ağır ve tehlikeli işlerde  çalıştırılabileceklerine ilişkin hükümleri belirler.

ü  Ancak; ihtisas ve meslek öğrenimi veren okulları bitirip bu işi meslek edinmiş Kadınlar  ihtisas ve mesleklerine uygun ağır ve tehlikeli işlerde çalıştırılabilir.

ü  İhtisas ve meslek öğrenimi veren okulları bitirip bu konudaki işi meslek edinmiş 16yaşını doldurmuş genç işçiler ise, sağlığı,güvenliği ve ahlâkının tam olarakgüvenceye alınması şartıyla ihtisas ve mesleklerine uygun ağır ve tehlikeli işlerde çalıştırılabilir.

ü  Çocuk ve Genç İşçilerin Çalıştırılma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikhükümleri

·         Genç işçiler en fazla günde sekiz ve haftada kırk saat çalıştırılabilir.

·         Genç işçilerin hafta tatili izinleri kesintisiz kırk saatten az olamaz.Ayrıca hafta tatili ücreti bir iş karşılığı olmaksızın ödenir.

·         Genç işçiler, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalıştırılamazlar.Ayrıca bu günlere ilişkin ücretler bir iş karşılığı olmaksızın ödenir.

·         Genç işçilere verilecek yıllık ücretli izin süresi 20 günden az olamaz. Yıllık ücretli iznin kesintisiz kullandırılması esastır.

ü  Sağlık raporu alınmamış herhangi bir işçinin ağır ve tehlikeli işlerde çalıştırılması  yasaktır. İşin devamı süresince de bu işlerde çalıştırılmalarında bir sakınca olmadığının 16 yaşını doldurmuş fakat 18 yaşını  bitirmemiş genç işçiler için en az 6 ayda bir, diğerleri için de en az yılda bir defa hekim raporu ile tespiti

zorunludur Bu raporlar işyeri hekimi, işyeri sağlık ve güvenlik birimi, ortak sağlık ve güvenlik birimi, işçi sağlığı dispanserleri, bunların bulunmadığı yerlerde sırasıyla en yakın Sosyal Sigortalar Kurumu, Sağlık Ocağı veya aile

hekimi, Hükümet veya belediye hekimleri tarafından verilir

 

ü  Kadın ve genç işçinin çalışmasının hiçbir şekilde söz konusu olmadığı işler;

Arama ve Sondaj İşleri

Metalurji Sanayi ile İlgili İşler

Yapı İşleri

Enerji Üretimi, Nakli ve Dağıtımı İle İlgili İşler

Ardiye ve Antrepoculuk

Haberleşme

ACİL DURUM PLANLARI


ACİL DURUM PLANLARI

ü  Büyük tehlikeli  kuruluşların acil durum planları işyerine ve civarına ait acil durum işlemlerini  kapsamalıdır.

ü  İşyeri acil durum planı işletme yönetimi tarafından hazırlanmalı ve büyük kazaların olası sonuçlarına ilişkin tahminleri içermelidir

ü  İşletme yönetimi bir kaza yada acil durum başlangıcında ilgili işçileri ve işyeri dışındaki personeli hemen haberdar etme olanaklarını sağlamalıdır

ü  Gürültü düzeyi yüksek olan yerlerde işletme yönetimi işçileri uyarma için görsel alarm işaretleri sağlamalıdır

ü  İşletme yönetimi acil durum planının düzenli olarak denenmesini (ACİL DURUM TATBİKATI) sağlamalıdır.

ü  Acil Durum Ekipleri

Ø  Yangın ekibi,

Ø  İlk yardım ekibi,

Ø  Güvenlik ekibi,

Ø  Bakım ekibi,

Ø  Sızıntı kontrol ekibi,

Ø  Refakat etmekle görevli ekip

ü  ACİL DURUM PLANLAMASININ AŞAMALARI

1. Aşama: Planlama için bir ekibin oluşturulması

2. Aşama: Mevcut ve olası risklerin analizi

3. Aşama: Planın hazırlanması

4. Aşama: Planın yürürlüğe konulması

ü  Durum değerlendirme, kaynak değerlendirme ve  dökümantasyon  Olay Komuta Sisteminde PLANLAMA  bölümünün görevidir.

ü  Acil müdahalenin oluşumuna müteakip toplanma yerine gelmeyen personelin isimlerini ve/veya birimiyle ilgili ilk maddi hasar bilgilerini “Acil Durum Yetkilisine” iletecek ve kurtarma ekiplerinin yönlendirilmesini sağlayacak olan Acil Tahliye Ekibi Ön Test Ekibidir.

10 Nisan 2013 Çarşamba

RİSK ANALİZİNİN YAPILMASI

1. İş Kazalarının oluşumu ve ana nedenleri
2. Endüstriyel kaza örnekleri (fotoğraf ve film)
3. İşverenlerin ve Çalışanların hukuki sorumlulukları
4. Quiz (ön değerlendirme testi)
5. Risk Analizinin önemi ve Temel adımlar, Dokümanın hazırlanması ve format
6. Çalışma Gruplarının oluşturulması, Ana Faaliyetlerin tespiti ve bunların içinde yer alan tüm Kritik
/ Tehlikeli çalışmaların belirlenmesi
7. Tanımlar; Tehlike, Tehdit, Kaza, Sonuç, Proaktif ve Reaktif süreçler
8. “Bow-Tie” diyagramı, “Tehlike Listesi”nin hazırlanması, “Risk Matrisi”nin oluşturulması,
Formların Dizaynı
9. Önleyici ve düzeltici tedbirler, Risk kabul kriteri
10. Tehlike’ye göre Kaza ve Sonuçların, Risk Matrisi üzerinde değerlendirilmesi
11. Kazaların oluşumunda Tehditlerin önemi ve kazaya bağlı olarak Tehditlerin belirlenmesi
12. Tehditlerin ve olası sonuç gelişmelerinin Proaktif ve Reaktif bariyerlerle kontrol altına alınması
13. Risk yönetiminde “Makul Seviyede Uygulanabilirlik (A.L.A.R.P. = Yeterli Proaktif Bariyer sayısının
tespiti)”
14. Bir Önleyici (Proaktif) Bariyerin Etkinliğinin denetlenmesi,
15. Düzeltici Faaliyetlerde önceliklerin belirlenmesi (hangi aksiyon daha önemlidir ?)
16. Aksiyon Planları ile çalışmanın Yönetime sunulması, Bütçeleme
17. Çalışmanın onaylanması ve Aksiyonların takibi
18. Risk Analizi uygulamasına yönelik “Grup Çalışması”
19. Sağlık Risk Analizlerinde kullanılacak yöntemler ve örnek çalışma

8 Nisan 2013 Pazartesi

Risk Management Nedir

  • Risk göstergesi izleme — temel riskler ve denetimler için performans göstergeleri oluşturmanıza ve bunları izlemenize olanak sağlar.
  • Tek veri havuzu — varlıklar, süreçler, riskler, denetimler, testler ve sonuçlar da içinde olmak üzere risk belgeleri için merkezi bir kaynak sağlar.
  • İş zekası ve karar destek — kuruluş genelinde risk durumlarına ilişkin kavrayış sağlamak üzere gösterge panoları, grafikler ve çok boyutlu raporlama olanakları sunar.
  • İş kayıplarını izleme — risk yöneticilerinin iş kaybı olaylarını ve neredeyse kayba yol açan olayları izlemelerine, tutarları kaydetmelerine ve gerçek nedenleri ve sahiplikleri belirlemelerine olanak sağlar.
  • Senaryo analizi — temel senaryoları belirleyerek ve bunların etkilerini değerlendirerek risk değerlendirme süreçlerini tamamlar.

  • Risk göstergesi izleme
    Tek veri havuzu
    İş zekası ve karar destek
    İş kayıplarını izleme
    Senaryo analizi

    31 Ocak 2013 Perşembe

    İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV, YETKİ, SORUMLULUK VE

    31 Ocak 2013  PERŞEMBE
    Resmî Gazete
    Sayı : 28545
    YÖNETMELİK
    Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığından:
    İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV, YETKİ, SORUMLULUK VE
    EĞİTİMLERİ HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK
    YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
    MADDE 1 – 29/12/2012 tarihli ve 28512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İş Güvenliği Uzmanlarının Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmeliğin 34 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının son cümlesinde geçen  “belgesi” ifadesi “belgesinin geçerliliği askıya alınan veya” ifadesi şeklinde değiştirilmiştir.
    MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
    Belirli süre hizmeti olanların çalışma yetkisi
    GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Üç yıllık mesleki tecrübe ve (C) veya (B) sınıfı iş güvenliği uzmanlığı belgesine sahip iş güvenliği uzmanları; sektörel düzenleme kapsamında kendi meslek dallarına uygun işlerin yapıldığı işyeriyle sınırlı olmak üzere, bütün tehlike sınıflarındaki işyerlerinde görevlendirilebilirler. Bu hüküm, maddenin yürürlüğe giriş tarihinden itibaren yedi yıl geçerlidir.  Bu süre içinde işyerinin tehlike sınıfına uygun belge almayan veya alamayan iş güvenliği uzmanları için söz konusu görevlendirmeler kazanılmış hak sayılmaz.
    (2) Bu madde ile yapılan düzenleme kapsamında, işyerinde yapılan asıl iş esas alınmak üzere iş güvenliği uzmanlarının meslek dalı ile işyeri tehlike sınıfının ilgisi NACE Rev. 2 Altılı Ekonomik Faaliyet Sınıflaması dikkate alınarak Bakanlıkça belirlenir.
    (3) Bu madde kapsamında görev yapmak isteyenler, üç yıl içinde müracaat etme hakkına sahiptirler. Bu kişiler, Sosyal Güvenlik Kurumundan alınan ve en az üç yıl süreyle ikinci fıkrada belirlenen işyerlerinde çalıştıklarına dair en az 750 günlük prim ödeme kayıtlarını gösteren hizmet dökümüyle birlikte yapacakları sözleşmeleri Genel Müdürlüğe bildirirler. Bu kapsamda görevlendirilenler bu maddenin yürürlüğü süresince haklarını kullanabilirler.”
    MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin EK-2’sinde yer alan Yıllık Değerlendirme Raporundaki “işçi sayısı” ifadesi “çalışan sayısı”  olarak değiştirilmiştir.
    MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin EK-9’unda yer alan İş Güvenliği Uzmanlığı Eğitim Kurumları için İhtar Tablosunda 12 nci sırada yer alan “15 gün” ifadesi  “30 gün” olarak değiştirilmiştir.
    MADDE 5 – Bu Yönetmeliğin ikinci maddesi yayımı tarihinden iki ay sonra, diğer maddeleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
    MADDE 6 – Bu Yönetmelik hükümlerini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı yürütür.

    Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
    Tarihi
    Sayısı
    29/12/2012
    28512

    İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİNDE

    31 Ocak 2013  PERŞEMBE
    Resmî Gazete
    Sayı : 28545
    YÖNETMELİK
    Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığından:
    İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİNDE
    DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
    MADDE 1 – 29/12/2012 tarihli ve 28512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliğinin 10 uncu maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
    “(4) Sağlık Bakanlığından ruhsatlı sağlık hizmeti sunucusu olan işyerlerinde kurulacak İSGB’lerde ilk yardım ve acil müdahale odası şartı ve EK-1’de belirtilen araç ve gereçler ile ulaşım amaçlı araç bulundurulması zorunluluğu aranmaz.”
    MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin beşinci fıkrasının birinci ve ikinci cümleleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve dokuzuncu fıkrasının birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
    OSGB’ler kuruldukları il ve sınır komşusu illerde hizmet sunmaya yetkilidir. Sınır illerin dışında hizmet verilebilmesi için, bu Yönetmelikte belirtilen şartları sağlayarak o illerde şube açılması zorunludur.”
    “Ancak, tapu kütüğüne mesken olarak kayıtlı binalarda yer alan bölümlerin tamamının yetkili idarelerce işyeri olarak ruhsatlandırılmış olması şartıyla bu bölümlerde OSGB kurulabilir.”
    MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
    “(7) Bakanlıkça yetkilendirilen toplum sağlığı merkezleri işyeri hekimliği ve diğer sağlık personeli hizmetlerini 12 nci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen şartları iş güvenliği uzmanı odası hariç yerine getirmeleri durumunda sunabilirler. İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini vermek istedikleri takdirde 12 nci ve 16 ncı maddelerde belirtilen şartları yerine getirirler. Toplum sağlığı merkezlerinin yetkilendirilme ve denetimine ilişkin usul ve esaslar Sağlık Bakanlığı ve Bakanlığın birlikte hazırlayacakları genelge ile belirlenir.”
    MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
    Mevcut OSGB’lerin durumu
    GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Mevcut OSGB’lerin onaylanmış yerleşim planında değişiklik olması halinde, fiziki şartların bu Yönetmelik hükümlerine uygun olması şartı aranır.
    (2) Mevcut OSGB’ler bu Yönetmeliğin yayımlanmasından itibaren altı ay içerisinde EK-8’deki örneğine uygun tabelayı, OSGB’nin bulunduğu binanın girişine veya OSGB’nin girişine asarlar. Bu yükümlülüğü süresinde yerine getirmeyen OSGB’lerin belgesi doğrudan iptal edilir.”
    MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin EK-7’sinde yer alan “Ortak Sağlık ve Güvenlik Birimleri ve Sorumlu Müdürler İçin İhtar Tablosu” nun altıncı sırasında yer alan “15 iş günü” ifadesi “30 iş günü” şeklinde değiştirilmiştir.
    MADDE 6 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
    MADDE 7 – Bu Yönetmelik hükümlerini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı yürütür.

    Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
    Tarihi
    Sayısı
    29/12/2012
    28512

    22 Kasım 2012 Perşembe

    6331 sayılı İş sağlığı ve Güvenliği yasasının getirdikleri

    1- Kanun Hangi İşlere ve İşyerlerine Uygulanacak?
    İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, faaliyet konularına ve çalışan sayılarına bakılmaksızın kamu ve özel sektöre ait bütün işlere ve işyerlerine, bu işyerlerinin işverenleri ile işveren vekillerine, çırak ve stajyerler de dahil olmak üzere tüm çalışanlarına uygulanacaktır.

    Şu kadar ki, Kanun hükümleri; 50''''den az çalışanı olan ve az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde 30.06.2014 tarihinden itibaren, 50''''den az çalışanı olan ve tehlikeli veya çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde 30.06.2013 tarihinden itibaren, 50''''den çok çalışanı olan işyerlerinde ise 30.12.2012 tarihinden itibaren uygulanmaya başlayacaktır.

    2- Kanunun Uygulanmayacağı İşler ve Kişiler Hangileridir?

    6331 sayılı Kanunun uygulanmayacağı işler ve kişiler;

    a) Fabrika, bakım merkezi, dikimevi ve benzeri işyerlerindekiler hariç Türk Silahlı Kuvvetleri, genel kolluk kuvvetleri ve Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığının faaliyetleri,

    b) Afet ve acil durum birimlerinin müdahale faaliyetleri,

    c) Ev hizmetleri,

    ç) Çalışan istihdam etmeksizin kendi nam ve hesabına mal ve hizmet üretimi yapanlar,

    d) Hükümlü ve tutuklulara yönelik infaz hizmetleri sırasında, iyileştirme kapsamında yapılan iş yurdu, eğitim, güvenlik ve meslek edindirme faaliyetleri

    olarak görülmektedir.

    3- İşverenin, İş Sağlığı ve Güvenliği Konusunda Genel Yükümlülüğü Nedir?

    Kanunla işverene, çalışanların işle ilgili sağlık ve güvenliğini sağlama yükümlülüğü getirilmiş bulunmaktadır. Bunun için işveren;

    a) Mesleki risklerin önlenmesi, eğitim ve bilgi verilmesi dâhil her türlü tedbirin alınması, organizasyonun yapılması, gerekli araç ve gereçlerin sağlanması, sağlık ve güvenlik tedbirlerinin değişen şartlara uygun hale getirilmesi ve mevcut durumun iyileştirilmesi için çalışmalar yapmak,

    b) İşyerinde alınan iş sağlığı ve güvenliği tedbirlerine uyulup uyulmadığının izlenmesi, denetlenmesi ve uygunsuzlukların giderilmesini sağlamak,

    c) Risk değerlendirmesi yapmak veya yaptırmak,

    ç) Çalışana görev verirken, çalışanın sağlık ve güvenlik yönünden işe uygunluğunu göz önüne almak,

    d) Yeterli bilgi ve talimat verilenler dışındaki çalışanların hayati ve özel tehlike bulunan yerlere girmemesi için gerekli tedbirleri almak,

    konularında yükümlülük taşımaktadır.

    İşyeri dışındaki uzman kişi ve kuruluşlardan hizmet alınması, işverenin sorumluluklarını ortadan kaldırmamaktadır. İş sağlığı ve güvenliği konusunda çalışanlara ilişkin  yükümlülükler, işverenin bu alandaki sorumluluklarını etkilememektedir.

    İşveren, aldığı iş sağlığı ve güvenliği tedbirleri için yaptığı ödemeleri çalışanlarına yansıtamamaktadır.

    4- İşyeri Tehlike Sınıfı Nasıl Belirlenmektedir?

    İşyerlerinin tehlike sınıfları, işyerlerinde yapılan asıl iş dikkate alınmak suretiyle 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu''''nun "Kısa vadeli sigorta kolları prim tarifesi ve işkollarının ve işlerin tehlike sınıf ve derecelerinin belirlenmesi" başlıklı 83''''üncü maddesi çerçevesinde tespit edilen kısa vadeli sigorta kolları prim tarifesi de dikkate alınarak, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürü Başkanlığında ilgili taraflarca oluşturulan komisyonun görüşleri doğrultusunda Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca belirlenmesi ve çıkarılacak tebliğle kamu oyuna duyurulması söz konusudur.

    5- Hangi İşyerlerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Desteklenmektedir?

    Özel sektör işyerlerinden 10 kişiden az çalışanı olan ve çok tehlikeli veya tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinin iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerini yerine getirmesi Bakanlıkça desteklenebilmektedir.

    Az tehlikeli sınıfta yer alan 10 kişiden az çalışanı bulunan özel sektör işyerlerinin destek hizmetlerinden yararlanabilmesi Bakanlar Kurulu kararıyla mümkündür.

    Buna göre, hangi tehlike sınıfında olursa olsun 10 ve yukarı sayıda çalışanı olan işyerleri ile Bakanlar Kurulu karar almaksızın 10 kişiden az çalışanı olan ve az tehlikeli sınıfta yer alan işyerleri, özel sektör işyeri olsalar dahi destek hizmetlerinden yararlanamamaktadır.

    Belirtilen işyerleri dışında, kamu kurum ve kuruluşlarının da iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri yönünden sağlanan destekten faydalanması olası değildir.

    İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin yerine getirilmesini destekleme ile ilgili giderler Sosyal Güvenlik Kurumu''''nca karşılanacak olup, kısa vadeli sigorta kolları için toplanan primlerden finansmanı sağlanmaktadır.

    Şu kadar ki, destek sağlanan işyerlerinin istihdam ettiği kişileri sigorta ettirmediği kontrol ve denetimlerde tespiti halinde, tespit tarihine kadar yapılan ödemelerin yasal faiziyle birlikte ilgili işverenlerden Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından tahsil edilmesi söz konusudur. Ayrıca, bu durumdaki işverenlerin üç yıl süreyle destekten yararlanması mümkün değildir.

    Destek sağlanacak işyerlerinin belirlenmesinde Sosyal Güvenlik Kurumu kayıtları esas alınmaktadır.

    6- Hangi İşyerlerinde Hangi Belgeye Sahip Olanlar İş Güvenliği Uzmanı Olarak Görevlendirilmektedir?

    Bakanlık tarafından sektörel alanda özel düzenleme yapılmadığı sürece, çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde (A) sınıfı, tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde (B) sınıfı, az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde (C) sınıfı iş güvenliği uzmanlığı belgesine sahip Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı''''nca yetkilendirilmiş mühendis, mimar veya teknik elemanın iş güvenliği uzmanı olarak görev yapması gerekir.

    İş güvenliği uzmanları (işyeri hekimleri dahil), görevlendirildikleri işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliğiyle ilgili alınması gereken tedbirleri yazılı olarak işverene bildirirler. Bildirilen hususlardan hayati tehlike arz edenlerin işveren tarafından yerine getirilmemesi durumunda, bu hususu Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı''''nın yetkili birimine iletmek zorundadır.

    Çalışanın ölümü veya maluliyetiyle sonuçlanacak şekilde vücut bütünlüğünün bozulmasına neden olan iş kazası veya meslek hastalığının meydana gelmesi durumunda, bu konuda ihmali tespit edilen iş güvenliği uzmanının (veya işyeri hekiminin) yetki belgesi askıya alınmaktadır.

    7- Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görev Yapan İşyeri Hekimi veya İş Güvenliği Uzmanı Olma Niteliğine Sahip Personel Başka Yerlerde Görev Yapabilir mi?

    Kamu kurum ve kuruluşlarında ilgili mevzuata göre istihdam edilen işyeri hekimi veya iş güvenliği uzmanı olma niteliğini haiz personel, gerekli belgeye sahip olmaları koşuluyla asli görevlerinin yanında, belirlenen çalışma süresine riayet etmek suretiyle çalışmakta oldukları kurumda veya ilgili personelin muvafakati ve üst yöneticinin onayı ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarında görevlendirilebilmektedir.

    Hizmet alan kurum tarafından, bu şekilde görevlendirilecek personele, görev yaptığı her saat için (200) gösterge rakamının memur aylık katsayısı (01/07/ 2012-31/12/2012 arasında 0,071589) ile çarpımı tutarında (01/07/2012-31/ 12/2012 arasında 14,3178 TL/Saat) ilave ödeme yapılmaktadır. Bu ödemeden yalnızca damga vergisi kesintisi yapılmaktadır.

    Bu durumdaki görevlendirmeye ilişkin ilave ödemelerde, günlük mesai saatlerine bağlı kalmak kaydıyla, aylık toplam 80 saatten fazla olan görevlendirmeler dikkate alınmamaktadır.

    Kamu sağlık hizmetlerinde tam süreli çalışmaya ilişkin mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, işyeri hekimlerinin ve diğer sağlık personelinin işyeri sağlık ve güvenlik birimi ile ortak sağlık ve güvenlik birimlerinde görevlendirilmelerinde ve hizmet verilen işyerlerinde çalışanlarla sınırlı olmak üzere görevlerini yerine getirmelerinde, diğer kanunlarda yer alan kısıtlayıcı hükümler uygulanmamaktadır.

    8- İş Kazası ve Meslek Hastalıklarının Kayıtları Konusunda İşverenin Yükümlülüğü Nasıldır?

    İşyerinde meydana gelen bütün iş kazaları kayıtlarının işveren tarafından tutulması, gerekli incelemelerin yapılarak işverence raporların düzenlenmesi gerekir.

    Yine işverence, işyerinde meydana gelmekle birlikte, yaralanma veya ölüme neden olmayan ancak işyeri ya da iş ekipmanının zarara uğramasına yol açan veya çalışan, işyeri ya da iş ekipmanını zarara uğratma potansiyeli olan olayların incelenerek, bunlar ile ilgili raporların tanzim edilmesi icap eder.

    Bunların yanında, iş kazaları kazadan sonraki 3 işgünü içinde, sağlık hizmeti sunucuları veya işyeri hekimi tarafından kendisine bildirilen meslek hastalıkları, öğrenildiği tarihten itibaren 3 işgünü içinde işverence Sosyal Güvenlik Kurumu''''na bildirilmektedir.

    9- İşyerinde Çalışan Temsilcisi Görevlendirilmesi Nasıl Olmaktadır?

    İşveren, işyerinin değişik bölümlerindeki riskleri ve çalışan sayılarını dikkate almak suretiyle belli sayıda temsilci görevlendirmekle yükümlüdür.

    Temsilci görevlendirmesinin seçimle olması esastır. Ancak, seçimle belirlenme yapılamaması durumunda atama yoluyla temsilci görevlendirmesi yapılmaktadır.

    Temsilci görevlendirmesi yapılmasında işyerinin değişik bölümlerindeki riskler ve çalışan sayıları itibariyle dengeli dağılıma özen gösterilmesi gerekir.

    2-51 arasında çalışanı bulunan işyerlerinde 1 temsilci, 51-100 arasında çalışanı bulunan işyerlerinde 2 temsilci, 101-500 arasında çalışanı bulunan işyerlerinde 3 temsilci, 501-1000 arasında çalışanı bulunan işyerlerinde 4 temsilci, 1001-2000 arasında çalışanı bulunan işyerlerinde 5 temsilci, 2001 ve üzeri çalışanı bulunan işyerlerinde 6 temsilci görevlendirilmektedir. 51 ve üzerinde çalışanı olan işyerlerinde baş temsilci, temsilciler arasında yapılacak seçimle belirlenmektedir.

    Çalışan temsilcilerinin, tehlike kaynağının yok edilmesi veya tehlikeden kaynaklanan riskin azaltılması için, işverene öneride bulunma ve işverenden gerekli tedbirlerin alınmasını isteme hakkı ile görev, yetki ve sorumluluğu bulunmaktadır.

    Çalışan temsilcileri ve destek elemanlarının görevlerini yürütmeleri nedeniyle, hakları kısıtlanamamakta ve görevlerini yerine getirebilmeleri için işveren tarafından gerekli imkanların sağlanması gerekmektedir.

    Sendika bulunan işyerlerinde, işyeri sendika temsilcisi/temsilcileri, aynı zamanda iş sağlığı ve güvenliği yönünden çalışan temsilcisi olarak da görev ifa etmektedir.

    10- İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulu Nasıl Oluşturulmaktadır?

    50 ve yukarı sayıda çalışanı olan ve 6 aydan fazla süren sürekli işlerin yapıldığı işyerlerinde işverenin, iş sağlığı ve güvenliği ili ilgili çalışmalar yapmak üzere iş sağlığı ve güvenliği kurulu oluşturması 6331 sayılı Kanun hükmüdür.

    Altı aydan fazla süren asıl işveren-alt işveren ilişkisinin bulunduğu hallerde;

    a) Asıl işveren ve alt işverenin ayrı ayrı kurul oluşturması durumunda, faaliyetlerin yürütülmesi ve kararların uygulanması konusunda iş birliği ve koordinasyon asıl işveren tarafından sağlanmaktadır.

    b) Asıl işveren tarafından kurul oluşturulması durumunda, kurul oluşturması gerekmeyen alt işveren, koordinasyonu sağlamak üzere yetkili bir temsilcisini vekâleten görevlendirmektedir.

    c) Alt işveren tarafından kurul oluşturulması durumunda, kurul oluşturması gerekmeyen asıl işveren, koordinasyonu sağlamak üzere yetkili bir temsilcisini vekâleten görevlendirmektedir.

    ç) Kurul oluşturması gerekmeyen asıl işveren ve alt işverenin toplam çalışan sayısının 50''''den fazla olması durumunda, koordinasyon asıl işverence yapılmak üzere, asıl işveren ve alt işveren tarafından birlikte bir kurul oluşturulmaktadır.

    Aynı çalışma alanında birden fazla işverenin bulunması ve bu işverenlerce birden fazla kurulun oluşturulması durumunda işverenler, birbirlerinin çalışmalarını etkileyebilecek kurul kararları ile ilgili olarak aynı çalışma alanında bulunan diğer işverenlere bilgi vermeleri gerekir.

    11- Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Konseyi Nasıl Oluşturulmaktadır?

    İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu''''yla iş sağlığı ve güvenliği konusunda ülke genelinde politika ve stratejileri belirlemek üzere Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Müsteşarı''''nın başkanlığında, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürü, İş Teftiş Kurulu Başkanı, Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı genel müdürü, Bilim, Sanayi ve Teknoloji, Çevre ve Şehircilik, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Gıda, Tarım ve Hayvancılık, Kalkınma, Millî Eğitim ile Sağlık bakanlıklarından ilgili birer genel müdür. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı''''ndan bir yürütme kurulu üyesi, Devlet Personel Başkanlığı''''ndan bir başkan yardımcısı, işveren, işçi ve kamu görevlileri sendikaları üst kuruluşlarının en fazla üyeye sahip ilk üçünden, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği''''nden, Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu''''ndan, Türk Tabipleri Birliği''''nden, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği''''nden ve Türkiye Ziraat Odaları Birliği''''nden konuyla ilgili veya görevli birer yönetim kurulu üyesi ile ihtiyaç duyulması halinde İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürü''''nün teklifi ve Konseyin kararı ile belirlenen, iş sağlığı ve güvenliği konusunda faaliyet gösteren kurum veya kuruluşlardan en fazla iki temsilcinden oluşan Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Konseyi oluşturulmuş bulunmaktadır.

    İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürü''''nün teklifi ve Konseyin kararı ile belirlenen, iş sağlığı ve güvenliği konusunda faaliyet gösteren kurum veya kuruluş temsilcileri iki yıl için seçilmekte ve üst üste iki olağan toplantıya katılmamaları durumunda ilgili kurum veya kuruluşun üyeliği sona ermektedir.

    Konseyin aldığı kararlar tavsiye niteliği taşımakta ve bağlayıcılığı bulunmamaktadır.

    Konsey yılda iki defa olağan olarak toplanmaktadır. Başkan veya üyelerin 1/3''''ünün teklifi ile olağanüstü olarak da toplanabilmektedir.

    Konsey, toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar vermektedir. Oyların eşitliği halinde başkanın oyu kararı belirlemektedir. Toplantıda çekimser oy kullanılamamaktadır.

    12- İş Sağlığı ve Güvenliği ile İlgili Hangi Mevzuat Hükümleri Yürürlükten Kalkmaktadır?

    6331 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesiyle, 4857 sayılı İş Kanunu''''nun iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin 2''''nci maddesinin dördüncü fıkrası, 63''''üncü maddesinin dördüncü fıkrası, 69''''uncu maddesinin dördüncü, beşinci ve altıncı fıkraları, 77, 78, 79, 80, 81, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 95, 105''''inci ve Geçici 2''''nci maddeleri yürürlükten kalkmaktadır.

    III. Sonuç

    6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, yayımı tarihi ile yayımı tarihini izleyen 6 ay ilâ 2 yıl içinde yürürlüğe girmek üzere TBMM Genel Kurulu''''nda  kabul edilerek, Cumhurbaşkanlığı''''nca onaylanmak suretiyle Resmi Gazete''''de yayımlanmıştır.

    İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, faaliyet konularına ve çalışan sayılarına bakılmaksızın kamu ve özel sektöre ait bütün işlere ve işyerlerine, bu işyerlerinin işverenleri ile işveren vekillerine, çırak ve stajyerler de dahil olmak üzere tüm çalışanlarına uygulanacaktır. 6331 sayılı Yasayla birlikte, 4857 sayılı İş Kanunu''''nun iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin  hükümleri  yürürlükten  kalkmaktadır.