EKRANLI ARAÇLARLA ÇALIŞMADA
İSG
ü Ekranlı
Araçlarla Çalışma Yönetmeliği çalışanınsağlığını ve güvenliğini korumak için mesleki
risklerin önlenmesi, eğitim vebilgi verilmesi dahil, her türlü önlemi alma,
korunma ve ergonomi eğitimi Uygulama konusunda işverene yükümlülükler
getirmektedir
ü Ekranlı Araçlarla
Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri HakkındaYönetmelik” gereğince Ekranlı Araçlarla
çalışanlarımızın, "işe giriş" ve"periyodik göz muayenelerinin”
yapılarak kayıt altına alınmasıgerekmektedir.
Periyodik muayene aralığı;
·
Rahatsızlığı
olmayanlar için 40 yaş altında ise 5 yılda bir kez,
·
40 yaş üstünde ise 3 yılda bir kezdir.
ü Göz ile ilgili yaşanabilecek problem, her
anlamdaergonomik koşulların sağlanmadığı durumlardaortaya çıkan Computervisionsyndromeyanikuru gözadıyla bilinen hastalıktır. Belirtileriarasında, gözde kuruma hissi,
ağrı, yanma,kızarma, kumlanma, görme bulanıklığı, baş ağrısıve boyun ağrısı sayılabilir
ü Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik
Önlemleri
1 –
Standartlara ve daha önemlisi, çalışana uygun çalışma masası ve sandalye
kullanımı
2 – En az 17
" boyutunda monitör ( LCD için 15 " )
3 –
Refleksiyon sınıflamasına göre 1.ci sınıf monitör kullanımı
4 – Monitör
üst kenarı göz hizasında (bifokal gözlük kullananlarda biraz daha aşağıda
5 – Göz ekran
mesafesi monitör boyutlarına göre 50-80 cm
6 – Ekranda pozitif
görüntü ile çalışma ( açık renk zemin üzerine koyu renk yazı karakteri )
7 – Ekranda
standartlara uygun karakter büyüklüğü
8 - Optimal
nem oranına sahip çalışma ortamı
9 –
Standartlara uygun aydınlatma koşulları ve yansımaları önleyecek yerleşim
10 – 45 dakika
ile 1 saatlik dilimlerde kısa süreli ara dinlenmeleri
11 – Gözleri
dinlendirecek egzersizlerin uygulanması
ü Muayene sonucunda ekranlı araçlarla
çalışanların göz doktoruna sevkkriterleri;
Ø Uzak görme en az 1 gözde 8/10’un altında
ise
Ø Yakın görme en az 1 gözde 8/10’un altında
ise
Ø İşyeri hekiminin muayenesi sonucunda sevk
kararı vermesi halinde
Ø Çalışanın rahatsızlık beyanı ile sevk
talebi halinde
ü Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik
ÖnlemleriHakkında Yönetmelik
4857 sayılı İş
Kanunu kapsamına giren ve ekranlı araçlarla çalışmaların yapıldığı tüm
işyerlerini kapsar.
Ancak, bu
Yönetmelik hükümleri:
a) Hareketli
makine ve araçların kumanda kabinleri ve sürücü mahallinde,
b) Taşıma
araçlarındaki bilgisayar sistemlerinde,
c) Toplumun
kullanımına açık bilgisayar sistemlerinde,
d) İşyerinde,
kullanımı sürekli olmayan taşınabilir sistemlerde,
e) Hesap
makineleri, yazar kasa ve benzeri, data veya ölçüm sonuçlarını gösteren küçük
ekranlı cihazlarda,
f) Ekranlı
daktilolarda, uygulanmaz.
ü Ekranlı
araç : Uygulanan
işlemin içeriğine bakılmaksızın ekranında harf, rakam, şekil,grafik ve resim
gösteren her türlü araç
ü Operatör: Ekranlı aracı kullanan kişi
ü Zorlayıcı
Travmalar : Göz
yorgunluğu, kas gücünün aşırı kullanımı, uygun olmayanduruş biçimi, uzun süre
ekranlı araç karşısında ara vermeden çalışma, aşırı iş yüküduygusu, zihinsel
yorgunluk ve stres ile gürültü, ısı, nem ve aydınlatmanın neden olduğu
olumsuzluklarının tümü
ü Çalışma
merkezi : Operatörün
oturduğu sandalye, ekranlı aracın konulduğu masa,bilgi kayıt ünitesi, monitör,
klavye, yazıcı, telefon, faks, modem ve benzeri aksesuar veekranlı araçla
ilgili tüm donanımların tamamının veya bir kısmının bulunduğu çalışma yeri
ü Ekranlı araçlarla çalışanlara verilecek Eğitim, özellikle
aşağıdaki konuları içerecektir;
• Zorlayıcı travmalar ve korunma yolları,
• Doğru oturuş,
• Gözlerin korunması,
• Gözleri en az yoran yazı karakterleri ve
renkler,
• Çalışma sırasında gözleri kısa sürelerle
dinlendirme alışkanlığı,
• Gözlerin, kas ve iskelet sisteminin dinlendirilmesi,
• Ara dinlenmeleri.
ü Aşağıdaki durumlarda işçilerin göz muayeneleri
yapılacaktır;
• ekranlı araçlarla çalışmaya başlamadan
önce,
• düzenli aralıklarla ve
• ekranlı araçla çalışmalardan kaynaklanacak
görme zorluğu olduğunda.
ü EKRANLI ARAÇLARLA ÇALIŞMALARDAARANACAK
ASGARİ GEREKLER
1.Ekipman
Bu tür
ekipmanın kullanımı işçiler için risk kaynağı olmayacaktır.
·
Monitör
·
Klavye
·
Çalışma
masası veya çalışma yüzeyi
·
Çalışma
sandalyesi
2. Çalışma ortamı
a) Gerekli alan: çalışma merkezi yeterli genişlikte olacak
ve uygun şekilde düzenlenecektir.
b) Aydınlatma:Operatörün gereksinimleri ve yapılan işin
türü dikkate alınarak uygun aydınlatma şartları sağlanacak, arka planla ekran
arasında uygun kontrast bulunacaktır
c) Yansıma
ve parlama:Pencereler, açıklıklar
ve benzeri yerler, saydam veya yarı saydam duvarlar
ve parlak
renkli cisim ve yüzeylerden ekran üzerine direk ışık gelmeyecek ve mümkünse
yansımalar önlenecektir.
d) Gürültü:Çalışma merkezlerinde kullanılan
ekipmanların gürültüsü çalışanların dikkatini dağıtmayacak ve karşılıklı konuşmayı
engellemeyecek düzeyde olacaktır
e) Isı : Çalışma merkezindeki ekipmanlar çalışanları rahatsız
edecek düzeyde ortama ısı vermeyecektir
f) Radyasyon :Çalışma merkezindeki görünür ışık dışındaki tüm radyasyonların
sağlığazarar vermeyecek düzeylerde olması için gerekli önlemler alınacaktır.
g) Nem :Çalışma ortamındaki nemin uygun düzeyde olması sağlanacak
ve bu düzeykorunacaktır.
3.Bilgisayar programları
Programlar işe
uygun olacaktır. Operatörün bilgisi dışında programlara müdahale
edilemeyecektir.
ü MKİH risk etkenleri işle ilgili ve kişisel olarak ikiye
ayrılmaktadır
İş İle
İlgili Risk Etkenleri
Ø Fiziksel risk etkenleri: Tekrarlamalı, zorlamalı ve aşırı
güçharcamalı hareketler, statik vücut pozisyonları, kötü postür,vücudun ve
kolların yanlış vücut mekanikleriyle kullanımı,alışılmamış iş aktiviteleri,
lokalize temasa bağlı streslerdir.
Ø Ergonomik risk etkenleri: İş istasyonunda, oturma yerinin,masanın,
ekranın, klavyenin ve “mouse”un yüksekliğinin vekullanımının çalışana uygun
olmaması, aydınlatma ve sıcaklığınyetersiz olması gibi etkenlerdir.
Ø Psikososyal risk etkenleri: İş memnuniyetsizliği, iş
monotonluğu,yetersiz denetçi ve iş arkadaşı desteği, ağır iş yükü, sorumluluğu
vebaskısı altında çalışma, yetersiz iş organizasyonu gibi etkenlerdir.
Kişisel
Risk Etkenleri
MKİH
oluşumunda cinsiyet, yaş, kondisyon ve sigara içimi gibi kişisel etkenlerdir.
Ekranlı Araçlarla
Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik yayımlandığı
tarihte faaliyette olan çalışma merkezlerinin en fazla 2 yıl içinde Yönetmelik
hükümlerine uygun hale getirilmeleri zorunludur